• HCM, ernstige bedreiging voor een kattenhart.

Blog van kattenleven :Kattenleven, HCM, ernstige bedreiging voor een kattenhart.

Hartproblemen bij de kat worden meestal veroorzaakt door cardiomyophathie, een aandoening van de hartspier. Soms is de ziekte aangeboren, soms pas op latere leeftijd verkregen. In alle gevallen is het een levensbedreigende ziekte.

wat is cardiomyopathie precies?

De term cardiomyopathie wordt gebruikt om een aandoening van de hartspier te beschrijven. Er zijn verschillende soorten cardiomyopathie. Bij katten gaat het meestal om hypertrofische cardiomyopathie. Bij deze vorm wordt de hartspier steeds dikker. Het hart kan dan minder bloed bevatten.Het kan dan nog wel samentrekken, maar onvoldoende ontspannen. De hartfunctie verslechtert zodanig dat de ziekte vaak de dood tot gevolg heeft.

Wat is de oorzaak van Cariomyopathie?

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk: een infectie, bijv. FIV. Andere ziekten zoals hoge bloeddruk. of een te hard werkende schildklier. Een gebrek aan taurine in de voeding. Katten kunnen niet zonder aminozuur Taurine, dat verwerkt is in elke complete kattenvoeding. Er is een erfelijke cardiomyopathie aangetoond bij de Main Coon en de Ragdoll. In de meeste gevallen is er echter geen duidelijke oorzaak vast te stellen.

Welke katten lopen een grote kans cariomyopathie te ontwikkelen?

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn het niet de hele oude katten die het meeste risico lopen. De ziekte wordt het meest gezien bij jonge katten en katten van een middelbare leeftijd. Katers lopen meer risico dan poezen. Bij de Main Coon en de Ragdoll blijkt dat een derde van de katten een genetische mutatie heeft die deze ziekte veroorzaakt.

Wat zijn de symptomen van deze ziekte?

De meest voorkomende symptomen zijn benauwdheid, lusteloosheid en een slechte eetlust. Hoewel deze verschijselen plotseling zichtbaar kunnen worden is de ziekte altijd langere tijd aanwezig. Katten zijn immers dieren die  korte perioden van activiteit afwisselen met langere perioden van liggen, zitten en slapen. Een slecht uithoudingsvermogen wordt zo niet opgemerkt. De benauwdheid wordt vooral zichtbaar als de kat zich inspant. De ademhaling wordt sneller en dieper. Als bij stres of opwinding de hartfrequentie stijgt ontaat er een gevaarlijkt situatie, waarbij de kat steeds benauwder wordt en kan bezwijken aan een hartstilstand.

Wat kan de dierenarts tijdens het lichamelijk onderzoek vaststellen?

Een hartruis. Een hartruis zegt echter niets over de ernst van de  aandoening. Ook bij een heel onschuldige afwijking in het hart kan een ruis aanwezig zijn.

Een galopritme. In plaats van het normale hartgelijd dat uit twee tonen bestaat, is er soms een derde toon te horen. Dit is niet bewijzend voor cardiomyopathie.

Een ritmestoornis. Ritmestoornissen kunnen ontstaan bij cardiomyopathie. Ernstige ritmestoornissen, die permanent aanwezig zijn, wijzen op een slecht hartfunctie.

Als een dierenarts een van de bovenvermelde afwijkingen opmekt zal hij adviseren een echo te laten maken van het hart, om verder te onderzoeken.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De beste manier om de diagnose te stellen is met een echocardiografie. Hiermee kan vastgesteld worden hoe groot de veranderingen in het hart zijn en hoe het hart functioneert. Ook eventuele bloedstollingen zijn tijdens een echo te zien.Voor de Main Coon enRagdolls is er een genetische test ontwikkeld. Met behulp van bloedonderzoek kan de mutatie in de genen, die cardiomyopathie veroorzaakt, worden vastgesteld

Hoe wordt cardiomyopathie behandeld?

Een vochtafdrijver om eventueel aanwezig vocht in de longen of borstkas te verwijderen.

Middelen die de hartfunctie onderstunnen zoals ACE remmers, die de bloedvaten verwijden en het bloed wegpompen van het hart vergemakkelijken. Enz.

Wat is het vooruitzicht voor katten met cardiomyopathie?

Dit hangt af van de ernst en het type van de aandoening. Bij katten die cardiomyopathie ontwikkeld hebben door hoge bloeddruk of een te hard werkende schildklier moeten ook  deze aandoening behandeld worden. Het vooruitzicht hangt dan mede af van het onder controle krijgen hiervan.

Wat kan ik doen om cardiomyopathie tijdig te ontekken?

Dit is een aandoening die heel lang verkorgen aanwezig kunnen zijn. Er zijn sterke aanwijzingen dat het instellen van een behandeling  voor er klinische klachten zijn het begin van klachten kan uitstellen, en hartfalen kan voorkomen. Het stellen vande diagnose voordat er klinische klachten zijn gebeurt over het algemeen tijdens de jaarlijkse controle door de dierenarts die dan een afwijkend geluid of ritme van het hart vaststelt. Na het stellen van de diagnose kan dan direct een behandeling ingesteld worden. Bij katten die behoren tot een ras waarin cardiomyopathie veel voorkomt, is een jaarlijkse echo van het hart aan te raden.

0 commenta(a)r(en) | een commentaar toevoegen
  • Zo alleen

Blog van mystory :Mijn verhaal over mijn verleden van seksueel misbruik en hoe ik dit overwin., Zo alleen

Ik heb mezelf zo vaak afgevraagd waarom? Waarom werd ik uitgekozen? Was ik de zwakke schakel van de familie ? Was ik het zwakke jongetje ? Ik weet het echt niet. Nu nog vraag ik mezelf af, waarom ? Waarom werd ik door hem uitgekozen uit een familie die zo groot was. Verschillende nichtjes en neefjes werden ook misbruikt maar later zou blijken dat ik wel het meeste aan zijn vergrijp te beurt ben gevallen. Als je dat opmerkt, als je dat verneemt of beseft dan duiken er duizend en één vragen op. Ben ik een zwak iemand, heb ik een zwak karakter, of ... wat moet ik hiermee?

Ik herinner me nog zo goed dat ik bij hem bleef slapen samen met mijn oudste broer. s' Nachts, ik denk ergens rond een uur of drie kwam hij naar onze kamer. Ik moest opstaan. Mijn oudste broer werd ook wakker, hij wist meteen wat er aan het gebeuren was. Mijn grootvader zei tegen hem, jij blijft liggen, jij moet slapen. Ik werd uit bed gehaald, mee de woonkamer in.  Ik moest leren typen, om toch maar op zijn schoot te komen zitten, naakt uiteraard. Ik moest met hem de zetel in kruipen, naakt uiteraard. Ik weet nog dat hij, zodra hij de woonkamer in kwam zijn kledij uit deed. Dat walgelijke bleke lijf van hem ... arrrggg ik wil er niet aan denken. Ook ik moest mijn kledij uit doen en dan zei hij, oohhhhh God heeft jou zo mooi gemaakt, je bent zo mooi.  Begrijp je dat ik niet in God geloof ? Snap je dat ik van Godsdiensten niets moet weten? Ik ben altijd alleen op de wereld geweest, niemand die mij kwam helpen, ook God niet !!! Ik weet nog dat ik mezelf afvroeg, waar zit mijn grootmoeder om me te komen helpen, waar zit mijn grote broer om mij te komen halen ??? Ik was zo alleen ... bij iemand die ik zo fel haatte. 

Vandaar,  ... ik ben altijd zo alleen geweest... 

• kattenliefde is onbetaalbaar

Blog van kattenleven :Kattenleven, kattenliefde is onbetaalbaar

Kattenliefde staat voor de kattenliefhebber ver boven geld. Toch zal men zich moeten realiseren dat de aanschaf en verzorging van een kat kosten verbonden zijn. En de kat? Als ze maar genoeg eten heeft en een veilige, warme plek om te slapen, is ze al gauw tevreden.

Aanschaf: Koop altijd ieren bij een vertrouwd adres en nooit bij een broodfokker. Dieren die in hun eerste levensmaanden slecht zijn behandeld, of niet gewend zijn aan mensen, kunnen daar ook hun leven lang last van hebben. Een asiel dier is niet alleen goedkoper in aanschaf, je krijgt er iets onbetaalbaars gratis bij: het goede gevoel dat je een dier een goede thuis geeft.

Wat kost een kat eigelijk? Een raskat kost in aanschaf 200 tot 1000 euro, of nog meer. een kat uit het asiel kost 60 euro. Ze is dan gechipt, gesteliseerd en gevaccineerd. Eenmalige kosten: circa 125 euro. Denk aan mand,krabpaal,etensbak en speelgoed. Jaarlijkse kosten: circa 400 euro. Voor voer, kattenbakkorrels en dierenarts.

Jaarlijkse terugkerende en eenmalige dierenartskosten: Vaccinaties:  Wanner u een kat bij een fokker of in het asiel heeft gekocht, zijn deze katten altijd ingeënt. Deze inentingen kosten ongeveer 35 euro en dient tegen kattenziekte en niesziekte en moeten jaarlijks herhaald worden. Afhankelijk van dierenarts kan daar nog een chlamydia en/of rabiësenting van ongeveer 35 euro bij komen. Als u een kat bij een particulier heeft gehaald dan moet deze soms nog een of twee keer geënt worden.              Castratie: Is uw poes of kater niet in een asiel gekocht dan moet hij of zij gecastreerd worden. Voor een kater is dat ongeveer 30 euro. deze vrij eenvoudige ingreep is goedkoper dan bij een poes, dit komt op ongeveer 75 euro.                                                                                                                      Chippen: Wanneer u uw kat naar een pension wilt onderbrengen moet deze gechipt wordn. Dit komt op ongeveer 30 euro.                                                                                                                                    Daarnaast kan het natuurlijk ook wel eens gebeuren dat uw kat ziek word of een ongeluk krijgen, dan komen er kosten bij voor consultaties, medicijnen, röntgenfoto's en/ of operaties.

Vakantie: Uw kat meenemen op vakantie kan een kost besparen. Bij sommige vakantieadressen mogen huisdieren mee, maar gaat u naar het buitenland dan moet uw kat extra entingen hebben. Natuurlijk kunt u uw kat ook onderbrengen bij familie of kennissen. Of u laat uw kat thuis en vraagt een buur of kennis iedere dag langs te kommen om het eten en drinken te verzorgen, kattenbak schoon te maken. Anders is er altijd het dierenpension, uw kat wordt daar ook verzorgd, reserveer op tijd! Het is er druk in vakantie periodes.

Bij overlijden:  Waar je natuurlijk niet meteen aan denkt, maar waar je ook mee te maken krijgt, is het overlijden van je kat. Het begraven in eigen tuin is meestal verboden. informeer er naar in je eigen gemeente. Je kat thuis laten inslapen kan naturlijk ook. Men vindt het vaak prettiger om dit in eigen omgeving te doen. Na het overlijden wordt de kat meegenomen naar het crematorium. De kosten varieren van 100 tot 130 euro. Kosten voor het begraven van uw kat liggen rond de 80 euro. Vaak is deze prijs inclusief een jaar grafhuur. Let wel op dat er vaak een grafrust van enkele jaren geldt.

Luxe artiekelen:  Een luxe hangmat of een fluwelen sofa. Een halsbandje met swarofski of een naamkokertje van goud. Speeltjes van luxe materialen gemaakt of disign etensbakjes. Er is zoveel 'leeuks' te vinden om uw kat en uzelf, het gevoel het beste te geven. Als je het leuk vindt en het is financieel verantwoord, waarom dan niet? Je houdt van je kat en hij of zij is alles voor je, dan mag een keer lekker verwennen natuurlijk ook! En de kat? Als ze maar genoeg te eten heeft en een veilige, warme plek om te slapen, is ze al tevreden.

• We change, we wait [3 -deel 1]

Ik heb nog steeds geen naam voor hoofdstuk 3 !!!!!
    Stuur ideeen ^^

Hoofdstuk 3:

Ik liep samen de klas uit met Alex, Jack en Ryan. Het voelde raar om opeens in het midden van de belangstelling te staan.
    ‘Wat vond je van je eerste dag?’ vroeg Jack lachend aan mij toen hij zijn arm om me heen sloeg.
    ‘Geweldig, al was er één jongen die denkt dat hij zijn arm om me heen kan slaan.’ Lachte ik en Jack barste uit in het lachen.
    ‘Wel, schat ik laat hem daar liggen.’ Zei Jack en we liepen naar buiten. Toen we buiten waren zag ik Suzy en Hayley wachten. Ze lachten en liepen samen met ons naar de bushalte. Ik zag mijn broer met een meisje praten en ik giechelde.

‘Wat is er?’ vroeg Suzy en ik wees naar mijn broer en het meisje.
    ‘Hij voelt zich al zeker thuis.’ Lachte Hayley en we moesten allemaal lachen. Mijn broer draaide zich om en knipoogde naar mij. De bus kwam aangereden en iedereen stapte op. Ik zat naast Jack en achter ons zaten Alex, Ryan en Zach op 1 bank. Voor ons zaten Suzy en Hayley.
    ‘Wel, Cassadee. Wil je vanavond naar onze repetitie komen?’ vroeg Jack aan mij en ik dacht na.
    ‘Ik weet het niet. Ik weet niet eens waar jullie repeteren.’ Bekende ik.
    ‘Ik kom je wel halen.’ Stelde Alex voor en ik ging akkoord.
    ‘Okay, maar jullie zijn wel goed he?’ vroeg ik aan hen.
    ‘Ja, Jack is geweldig in gitaar spelen behalve als hij speelt.’ Lachte Alex en Jack keek hem gekwetst aan.
    ‘Wel, Alex kan gewoon niet zingen.’ Zei Jack en hij stak zijn tong uit.
    ‘Jullie zullen het straks moeten bewijzen.’ Lachte ik naar hen.
    ‘Wij moeten de volgende eraf.’ Zei Suzy.
    ‘Oh, echt?’ vroeg ik droevig.

‘Geef me je telefoon dan zet ik mijn nummer erin.’ Zei Hayley en ik gaf haar mijn gsm terwijl zij de hare aan mij gaf. Nadat ik mijn nummer aan haar had gegeven moest ik mijn nummer ook in die van Suzy en heel All Time Low hun gsm zetten. Uiteindelijk bleven ik en Alex alleen over in de bus.
    ‘Om hoe laat ben je bij mij?’ vroeg ik aan hem nadat ik hem mijn adres had gegeven.
    ‘Om 5 uur.’ Zei Alex afwezig. Hij was bezig met zijn gsm.
    ‘Okay.’ Zei ik teleurgesteld ergens wilde ik dat hij meer enthousiast was. Alex gaf me een snelle kus op de wang en liep de bus uit.

‘Ik zie je later, Cass.’ Zei Alex nog snel en de bus vertrok weer. Ik haalde mijn iPod en er kwam iemand naast me zitten. Ik keek verrast op, het was Sam.
    ‘Heey kassa.’ Zei Sam lachend en ik gaf hem een oortje.
    ‘Ben je weer de oude McFly demo’s aan het luisteren?’ vroeg Sam en ik knikte. McFly was de band waar Danny en Dougie in zaten met hun vrienden Tom en Harry. Ik miste ze verschrikkelijk en de enigste muziek dat ik kon luisteren was van hun.
    ‘Ja, ze zijn gewoon goed. Waar is trouwens dat meisje?’ vroeg ik aan Sam.
    ‘Sierra is haar naam is al afgestapt.’ Zei Sam nadat hij zijn tong had uitgestoken.
    ‘Ze is cool. Hoe oud is ze?’
    ’16. Zo oud als jij alleen word ze dit jaar 17 en jij pas volgend jaar.’
    ‘Zit ze in mijn jaar?’
    ‘Nee, ze is een jaar overgeslagen.’
    ‘Cool.’ Eindige ik het gesprek en Sam nam ondertussen mijn iPod en zette een nieuw nummer op. Toen we bij de voordeur waren opende Sam de deur voor mij en we liepen samen naar binnen. Ik was nog maar pas binnen en Noortje kwam aangevlogen.
    ‘Leuke dag gehad?’ vroeg ze aan mij en ze nam mijn benen vast.
    ‘Ja, een hele leuk dag zelfs en jij Noortje?’ vroeg ik aan haar en ze giechelde.
    ‘Geweldig. We gaan morgen toch weer?’ vroeg ze en ik lachte een ja. Ik keek snel naar Sam die lachte en hij nam Noortje. Hij liep met haar naar de woonkamer en gooide haar naast mijn vader op de zetel.
    ‘Heb je al werk ,paps?’ vroeg ik aan hem toen ik naast hem ging zitten. Sam bleef met Noortje spelen.
    ‘Ja, het is boekhouding bij een fotograaf.’ Verteld hij opgewonden en ik gilde van opluchting.
    ‘Dat is geweldig. Wanneer kan je beginnen?’ vroeg ik aan hem.
    ‘Donderdag pas.’

‘Dat is geweldig. Kan je Noortje morgen naar school brengen.’
    ‘Ik heb al een paar vrienden en die vroegen of ik naar de repetitie van hun band wilde komen en ik heb toevallig ja gezegd en ze hebben aangeboden om mij te komen halen dus…’ ik nam snel een hap adem maar mijn vader onderbrak me.
    ‘Je mag gaan, Cass.’ Lachte mijn vader en ik omhelsde hem stevig.
    ‘Dat is geweldig. Dan ga ik mij nu maar al klaar maken.’ Lachte ik opgewonden en ik liep naar boven. Hier stond ik weer voor mijn kleerkast.
    ‘Wat zou ik nu aan doen?’ fluisterde ik tegen mezelf. Ik keek naar de berg kleren die nog op mijn bed lag van toen ik deze ochtend kleren zocht.

• we change ,we wait [2 - laatste deel!!]

Alex zijn achternaam is Gaskarth?’ vroeg ik aan Hayley en Suzy en ze knikten allebei ja.
    ‘Dan ken ik hem.’ Fluisterde ik zacht. Ik wist nu waarom hij mij zo bekend voorkwam, hij was Alexander Gaskarth. Mijn beste vriend van toen ik klein was. Ik voelde hun vragende blikken.
    ‘Hij woonde in Engeland tot hij 5 was. Toen is hij verhuist.’ Legde ik hen uit. Ik wilde hem juist achter na lopen maar de leerkracht nam mijn rooster.
    ‘Nieuw? Je mag naast Hayley zitten.’ Zei de leerkracht en Hayley riep hoera. Ik liep naar de bank waar Hayley al zat en de les begon. Wiskunde is nooit mijn beste vak geweest maar vandaag was het nog erger dan normaal. Ik zat heel de tijd te denken aan Alex. Waarom had hij het niet eerder verteld? Hayley merkte dat ik weg was en probeerde mijn aandacht naar de les te lokken.
    ‘Sorry.’ Zei ik voor de 1000ste keer tegen Hayley tijdens de les omdat ik weer weg was van de wereld.
    ‘Je moet echt opletten.’ Zei Suzy die voor ons zat.

‘Jaja.’ Zei ik afwezig en eindelijk de bel ging. ‘De bel.’ Riep ik opgewonden en de hele klas lachte.
    ‘Je eerste schooldag en je bent nu al blij dat de les afgelopen is.’ Zei de leerkracht terwijl hij met zijn hoofd schudde vol onbegrip. Ik lachte naar hem en liep samen met Hayley en Suzy het lokaal uit.
    ‘Ik heb nu gym.’ Zei Suzy en ze gaf me een knuffel.
    ‘Zorg dat je met hem praat. Daag.’ Lachte ze en weg was Suzy.
    ‘Ik heb Engels. Ik zie je na school? Ik wacht op je.’ Zei Hayley en gaf me een high five en rende weg naar haar volgende les. Volgens mijn schema had ik nu een vrij uur. Normale mensen besteden dit om hun huiswerk te maken maar omdat dit mijn eerste dag was had ik nog geen huiswerk of lessen. Ik dacht dat Alex waarschijnlijk ook les had dus ik ging niet naar hem op zoek. Ik liep naar de bibliotheek en zocht naar een computer en als ik deze niet vond naar een gewoon lege tafel. Er was geen enkele computer te vinden dus ik ging aan een tafel zitten. Ik ging zitten en ik zag een bord hangen met “computers 2de verdieping”. Ik lachte en bleef zitten, ik had echt geen zin om helemaal naar boven te gaan. Ik nam uit mijn zak een schrift en begon te schrijven. Net toen ik het hele lied in mijn hoofd had tikte er iemand op mijn schouder.
    ‘Heey.’ Lachte Alex en ik schrok me dood.

‘Alex.’ Zei ik zacht.
    ‘Ja, ik had het misschien beter moeten verwoorden dat ik je al kende.’ Verontschuldigde hij zich.
    ‘Maakt niet uit maar je gaf me eventjes de indruk dat je boos op me was.’ Bekende ik hem en hij lachte.
    ‘Hoe kan ik nu boos worden op mijn beste vriendin van vroeger.’ Lachte hij en ik zuchtte opgelucht.
    ‘Ik weet het niet, je bent altijd al een rare geweest.’ Lachte ik en hij schonk mij een geweldige glimlach.
    ‘We zijn allebei altijd al raar geweest. Heb je nog contact met Allison ,Dougie en Danny?’ vroeg Alex aan mij en ik kreeg tranen in mijn ogen. Ik kreeg een krop in mijn keel en Alex kwam naast me zitten hij legde zijn arm over mijn schouder.
    ‘Wat heb ik verkeerd gezegd?’ vroeg Alex bezorgd aan mij en ik veegde beschaamd de tranen weg.
    ‘Je hebt net mijn 3 beste vrienden opgenoemd.’ Bekende ik aan hem en hij gaf me een knuffel en voor één moment gaf het niet dat ik weg was van Engeland. Voor één moment wilde ik voor eeuwig in zijn armen blijven.
    ‘Het spijt me.’ Zei Alex toen hij me los liet. Ik gaf hem een klop op de schouder en toen viel er een vreemde stilte.
    ‘Wat was je aan het schrijven?’ vroeg Alex.

‘Niets.’ Zei ik en ik stak het schriftje meteen in mijn zak.
    ‘Komaan, je kan het jet ex beste vriend heus wel vertellen.’ Lachte Alex. Ik twijfelde en gaf hem het schrift.
    ‘Ik schrijf nogal vaak liedjes.’ Bekende ik en Alex keek vol bewondering naar het schrift.
    ‘Ik schrijf ook liedjes. Ik speel dan ook in een band.’ Lachte hij.
    ‘Ja, All Time Low. Coole naam voor een band.’ Zei ik tegen hem toen hij mijn schrift terug gaf.
    ‘Kom je een eindje wandelen? Ik zie dat je toch geen lessen hebt.’ Vroeg Alex en ik knikte. Alex stond recht en stak zijn arm uit.
    ‘My, lady?’ vroeg Alex en ik giechelde.
    ‘Moet ik nu “My King” zeggen?’ vroeg ik aan hem.
    ‘De grote uitverkorene is goed genoeg.’ Lachte Alex en ik nam zijn arm vast.
    ‘Geen haar veranderd.’ Lachte ik zacht en Alex kietelde me. We liepen heel de school rond en Alex vertelde me waar al mijn lessen waren zodat ik niet kon verdwalen deze week. We lachten vaak en vertelde over wat ons de laatste jaren allemaal was overkomen.
    ‘Je moeder draagt ze nog steeds die rare bloemen in haar ,haar?’ vroeg ik aan Alex en hij lachte.
    ‘Gelukkig is ze daarmee gestopt toen we naar Amerika verhuisden.’ Bekende hij.
    ‘Maar hoe zit het nu met jouw moeder?’ vroeg Alex aan mij en ik bleef stil staan in het midden van de gang.

‘Ze is soort van..’ ik slikte ‘dood.’ Alex wist niet goed wat hij moest doen maar uiteindelijk knuffelde hij mij en veegde hij een traan bij me weg.
    ‘Het spijt me verschrikkelijk.’ Zei hij uiteindelijk.
    ‘Maakt niet uit.’ Probeerde ik te lachen. ‘Ik ben er al lang over. Ze is doodgegaan toen ik 8 was en mijn vader is vorig jaar hertrouwd.’ Vertelde ik hem.
    ‘Hoe gaat het met je broer?’ vroeg hij.
    ‘Goed. Denk ik. Hij heeft er voor gezorgd dat ik en paps bleven ademen.’ Vertelde ik hem toen ik mijn kluisje opende. Ik gooide mijn tas in het kluisje en zocht naar mijn geschiedenis boek en een pen. De bel ging.
    ‘Maar genoeg over dit onderwerp. Ik denk dat ik nu wel al beter naar geschiedenis. Welk vak heb jij nu?’ vroeg ik aan hem.

‘Geschiedenis.’ Bekende hij lachend en ik gaf hem een high five.
    ‘Laten we vertrekken naar mijn kluisje.’ Zei Alex en hij liep naar zijn kluisje dat op de 1ste verdieping was. Daarna renden we zo snel mogelijk naar het geschiedenis lokaal en we kwamen juist op tijd aan. We vielen lachend de klas binnen en de leerkracht keek ons boos aan maar nam mijn rooster aan en zette me naast Ryan. Alex en Jack zaten voor ons.

‘Nu hebben we ookal geschiedenis samen.’ Lachte ik naar Ryan en hij juichte. De les ging snel voorbij vooral omdat Jack en Alex heel de tijd lachten en riepen in de klas. Het waren net 2 apen uit de zoo. De leerkracht zei altijd dat ze stil moesten zijn en ik moet eerlijk zeggen ze bleven wel 3 à 4 minuten stil wat een hele prestatie leek volgens mij. Alex draaide zich soms om en knipoogde of vertelde mij een grap. Ik besefte dat geschiedenis op dit moment mijn favoriete vak was en allemaal door hem. Uiteindelijk was het lesuur gedaan en ik besefte dat ik mijn eerste schooldag had overleefd.

choose your country